background

Reizen door Europa

Oekraïne 2017

In 2017 stond een grote reis door West-Oekraïne op het programma. In de zomervakantie werd via Polen naar de grens bij Przemyśl getreind. Vanuit hier trokken we via Lviv en de Karpaten naar Kiev. Uiteindelijk werd ook een uitstapje naar Tsjernobyl meegenomen. De uiteindelijk 2 weken lange vakantie zou ons in 3 nieuwe landen brengen: Oekraïne, Wit Rusland en Letland. Het bezoek aan Wit Rusland betrof echter een doorrit per trein...

Vanuit Nederland werd naar Berlijn gereisd. De IC Berlijn rijdt elke dag 6 keer van de Nederlandse naar de Duitse hoofdstad. De ruim 6 uur durende rit voert langs onder andere Osnabrück, Hannover en Wolfsburg. In Berlijn kan dan worden overgestapt op de EC naar Polen. Aangezien wij voorafgaand aan de doorreis naar Oekraïne nog een bezoek zouden brengen aan de Ostbahn, namen wij de stoptrein van Berlin-Lichtenberg naar Kostrzyn nad Odrą. Deze Poolse grensplaats vormt een klein spoorwegknooppunt op de assen Poznań - Szczecin en Berlin - Gorzów Wielkopolski.

De treindienst op de Ostbahn was in die jaren bijzonder te noemen. Omdat er vanwege werkzaamheden bij Gorzów Wielkopolski een eilandbedrijf ontstaan was werd de materieelinzet aangepast en de treindienst opgeknipt. Er reden treinen tussen Kostrzyn nad Odrą en Gorzów Wielkopolski, en tussen Gorzów Wielkopolski Wschodni en Poznań. Omdat het westelijke gedeelte alleen met een grote omweg bereikbaar was, reden hier andere treinen. Dat betroffen locomotieven type SU42, welke een los Bmnopux rijtuig trokken. Heden ten dage rijdt PolRegio - in 2017 nog Przewozy Regionalne genaamd - nog met maar enkele SU42'ers. Die locomotieven maken hun laatste slagen tussen Chojnice en Krzyż, en 's zomers tussen Chojnice en Hel. Daarnaast gebruikt PolRegio de locomotieven in de rangeerdienst.

Vanuit Gorzów Wielkopolski trokken we per R-trein naar Kostrzyn nad Odrą. Aldaar werd overgestapt op de goedkope Poolse TLK - Twoje Linie Kolejowe - die ons naar Szczecin bracht. Na een avondmaal bij de lokale Amerikaanse kipverkoper stapten we in de nachttrein naar Przemyśl. Na een heerlijk ontbijt bij een lokale "Kawiarnia" (café) werd met de bus naar de buitengrens van de Europese Unie gereden. Lopend de grens over is - samen met de trein - veruit de snelste optie. Aan de andere kant van die dunne scheiding tussen de EU en Oekraïne ziet men een compleet andere wereld. Oude auto's, bellende bestuurders en niet te vergeten geen normale lijnbus te bekennen. Niet ver van de grenspost ligt het "busstation" van Shegyni (Шегині). Vanuit hier vertrekken minibusjes (Маршрутки) naar de omliggende plaatsen. Zo ook Lviv (Дьвів), ons reisdoel voor vandaag. 's Avonds zouden we hier in de nachttrein stappen, op weg naar de volgende plaats.

In het plaatsje Виноградів stapten we uit de nachttrein. Oekraïne is voorzien van een wijdverspreid spoorwegnet. In het westen is het netwerk georiënteerd op Lviv. Vanuit deze West-Oekraïense stad lopen verschillende lijnen in allerlei windrichtingen. Zo ook naar Chop (Чоп). Deze kleine stad ligt in de uiterste zuid-westhoek van het land.